Czy warto szyć na miarę?

Które ubrania warto szyć na miarę, a które są wystarczająco dobre z gotowych propozycji? Postaramy się odpowiedzieć na to pytanie na przykładzie trzech elementów ubioru, które wykonujemy na miarę dla naszych Klientów.

1. Garnitur szyty na miarę

Czasem zastanawiamy się, dlaczego jeden mężczyzna wygląda w garniturze świetnie, a drugiemu, o podobnej sylwetce i - na pierwszy rzut oka – w podobnym garniturze, czegoś jednak brakuje. Dużą rolę odgrywają tutaj detale.

Garnitur szyty na miarę jest zdecydowanie warty swojej ceny, przede wszystkim ze względu na konstrukcję i dopasowanie do sylwetki. Konstrukcja oznacza sposób wykonania przez krawca ‘wnętrza’ marynarki, powinna być miękka i z jak najmniejszą ilością kleju. Dopasowanie musi natomiast obejmować wiele elementów, które są niezbędne dla wspa-niałego efektu końcowego: dopasowany (ale nie ciasny) krój ramion, odpowiednią do wzrostu długość marynarki i rękawa, odpowiednią wysokość przedniego guzika, ‘ciasny’ przylegający do szyi kołnierz i klapy o szerokości i kształcie dobranym do sylwetki. Bardzo ważny, jakże jednak niedoceniany, jest sposób w jaki układają się ‘plecy’ marynarki. A przecież tyle samo osób widzi nas z przodu, jak z tyłu.

Ilość elementów, na które warto zwrócić uwagę oraz luksusowe dodatki, takie jak ręcznie wykonane dziurki guzikowe, rozpinane guziki na mankietach, fantazyjne podszewki je-dwabne i cupro, sygnowanie marynarki i spodni inicjałami klienta czy spodnie z guzikami do szelek powodują, że w praktyce kupienie tej klasy garnituru w sklepie nie jest możliwe. Żaden inny element ubioru nie ma takiej przewagi nad ubraniem gotowym jak garnitur właśnie.

2. Koszula szyta na miarę

Czasem słyszy się, że koszula uszyta na miarę nie ma wyraźnej przewagi nad dobrymi koszulami uznanych producentów. Można zgodzić się z tą opinią jedynie połowicznie.

Konstrukcja koszuli szytej na miarę i koszuli gotowej z wysokiej półki rzeczywiście będą podobne, niejednokrotnie widuje się koszule gotowe wykonane konstrukcyjnie nawet le-piej, niż te w systemie made to measure. Pisząc ‘konstrukcja’ mam na myśli ilość szwów na cm (8-9 szwów), odpowiednie usztywnienie plisy, kształt kołnierzyka i stójki oraz ogól-nie rzecz ujmując krój.

W koszuli uszytej na miarę najbardziej widoczną różnicą, porównując do koszuli gotowej, jest dopasowanie do sylwetki. Co to oznacza? Otóż dobrze uszyta koszula powinna leżeć ‘blisko ciała’, ale pod żadnym pozorem nie być ciasna. Powinna mieć taką długość ręka-wów, aby mogły być widoczne spod rękawów marynarki oraz być na tyle długa, żeby nie powodować dyskomfortu ukazywania brzucha na spotkaniach biznesowych. Wysokość stójki kołnierzyka również dobieramy do długości szyi – osoby o szyi krótkiej i bardzo krótkiej potrzebują stójki niższej i innego kroju frontów koszuli.

No i na koniec – tzw. personalizacja, czyli wszelkie dodatki na życzenie. Wyszycie inicja-łów na mankiecie lub w innym, dowolnym miejscu, różne rodzaje i kolory guzików, duży wybór rodzajów kołnierzyków, mankietów oraz inne elementy koszuli które sprawią, że będzie ona bardziej wyjątkowa i bardziej ‘nasza’, niż koszula ze sklepu sieciowego.

3. Płaszcz szyty na miarę

Płaszcz szyty na miarę posiada takie same zalety, jak garnitur. Ponadto wszystkie ele-menty stylu płaszcza, takie jak rodzaj i szerokość klap, kieszeni, ilość guzików, wielkość kołnierza, kolor podszewki, rodzaj ociepliny itd. są zawsze dopasowane do indywidualne-go gustu klienta i wybierane podczas przymiarki. Do głównych rodzajów płaszczy, które szyjemy, należą dyplomatka i płaszcz wojskowy. Na rynku ubrań gotowych można co prawda znaleźć marki oferujące płaszcze ładne i świetnie wykonane, jednak ich cena jest zbliżona do ceny płaszczy made to measure.

Na poziomie ogólnym możemy przyjąć, że garnitur i koszula uszyta na miarę w zasadzie nie mają konkurencji w gotowych odpowiednikach. W przypadku płaszczy sprawa nie jest już taka oczywista i wszystko zależy od efektu, który chcemy osiągnąć. Płaszcze sklepowe mogą być równie dobre, aczkolwiek to czego może im ewentualnie brakować, to indywidualny styl, ceniony przez coraz większą liczbę klientów.